Ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ. Βασίλης Κορκίδης  στο athens24ores.gr μας εξηγεί: Για το μέλλον της λιανικής και ποιες είναι οι προβλέψεις για το 2020.

Για όλους όσους ασχολούνται με το λιανικό εμπόριο, υπάρχουν πάντα καλά και κακά νέα. Τα καλά νέα είναι ότι η καινοτομία αλλάζει ριζικά το λιανικό εμπόριο, και τα κακά νέα είναι ότι η καινοτομία αλλάζει ριζικά τη λιανική πώληση. Όμως, αυτά ίσως να μην είναι πλέον νέα, γιαυτό πρέπει να προσπαθήσουμε να κάνουμε κάτι περισσότερο. Πρέπει να προσπαθήσουμε να προβλέψουμε τι θα συμβεί στο μέλλον της λιανικής πώλησης. Οι πολλοί διαφορετικοί τρόποι αλλαγής στο λιανικό εμπόριο, έχουν δημιουργήσει νέες τάσεις που θα διαμορφώσουν την εικόνα του λιανικού εμπορίου το 2020. Εάν μάλιστα κάποιος παρακολουθήσει προσεκτικά τις εμπορικές εταιρείες με πρωτοποριακές δραστηριότητες μπορεί να διαπιστώσει όλα όσα συμβαίνουν και θα συμβούν, καθώς και τις τάσεις που φέρνουν αλλαγές στο λιανικό εμπόριο.
Από το τέλος του 2017 υπήρξε μια επανάσταση της λιανικής, που βασίστηκε στους ηγέτες του ηλεκτρονικού εμπορίου και την ετοιμότητα της τεχνολογικής υποδομής, επιτρέποντας σε όλους τους λιανοπωλητές να χρησιμοποιούν δεδομένα σε επίπεδο καταστήματος κάτι που δημιουργήθηκε από δύο βασικές μετατροπές, όπως:
1. Οι ηγέτες του ηλεκτρονικού εμπορίου ανέπτυξαν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα στη φυσική τους κατάσταση. Παραδείγματα αυτού του είδους είναι η απόκτηση από την Amazon του Whole Foods και η κυκλοφορία του Amazon Go.
2. Μετασχηματισμός της τεχνολογικής υποδομής με τη μετάβαση σε λύσεις cloud που επιτρέπουν σε εξωτερικούς παρόχους λογισμικού να χρησιμοποιούν την AI στα υπάρχοντα δεδομένα.
Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατες μελέτες, προκύπτουν τρεις τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν περαιτέρω το λιανικό εμπόριο το 2020:
1. Η ανάπτυξη υπεύθυνης κατανάλωσης είναι ήδη παρούσα στα τρόφιμα και η τάση αυτή θα εξαπλωθεί σε όλους τους τομείς, γιαυτό οι έμποροι πρέπει να είναι έτοιμοι για αυτή τη νέα προσδοκία των πελατών.
2. Η «νέα λιανική» ή η «υβριδική επιχείρηση» μεταξύ φυσικής και ψηφιακής εμπειρίας δεν δημιουργεί “εμπόδιο για τον πελάτη”, που επιλέγει ανά πάσα στιγμή τον τρόπο αγορών του μέσω διαδικτύου, εφαρμογών και e-πληρωμών.
3. Νέοι τρόποι μάρκετινγκ και αλληλεπίδρασης με τον πελάτη μέσω μηνυμάτων, κοινωνικών δικτύων, παγκόσμιων πλατφορμών, όπως το Tmall στην Κίνα και αλλού.
Με το παράδοξο μεταξύ «ευκολίας και σύνδεσης» το 2019, οι τέσσερεις προβλέψεις των ειδικών για το λιανικό εμπόριο το 2020 είναι:
1. Δυναμικό πλάνο με βάση τις τοπικές ανάγκες των καταστημάτων.
2. Υπηρεσίες βάσει τοποθεσίας για τους καταναλωτές μέσα στο φυσικό κατάστημα.
3. Δυναμική τιμολόγηση βασισμένη στην ακριβή πρόβλεψη της ζήτησης.
4. Πλούσια εμπειρία αγορών χρησιμοποιώντας την αναγνώριση εικόνων παρέχοντας μια εμπειρία ηλεκτρονικού εμπορίου όπως το κατάστημα.
Η λιανική αγορά τα τελευταία χρόνια έχει κατακερματιστεί και πλέον κατευθύνεται προς ένα πιο ενοποιημένο μοντέλο για τους μεγάλους λιανοπωλητές. Το 2020, μόνο οι πιο ευέλικτοι λιανοπωλητές θα επιβιώσουν και θα ανθίσουν ξανά. Οι άμεσες επενδύσεις πρέπει να στοχεύουν στην βελτιστοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού και της απογραφής. Οι καλοί παίκτες έχουν θέσει νέα πρότυπα εξυπηρέτησης πελατών που ταιριάζουν με τους παραδοσιακούς λιανοπωλητές: γρήγορες παραδόσεις, συλλογή, αποστολή από το κατάστημα, εύκολη επιστροφή. Το 2020, τα φυσικά καταστήματα, φυσικά και θα εξακολουθούν να υπάρχουν, αλλά η κύρια λειτουργία τους θα είναι η εμπειρία και η πληροφορία των πελατών. Οι συνήθεις διαδικασίες θα γίνουν όλο και πιο αυτοματοποιημένες, αλλά πρέπει να έχουμε κατά νου ότι οι πέντε ανθρώπινες αισθήσεις μπορούν να διεγερθούν μόνο μέσα σε ένα κατάστημα! Και μέχρι στιγμής κανένα εργαλείο εξατομίκευσης δεν μπόρεσε να έρθει ούτε καν κοντά σε έναν καλό έμπορο-πωλητή.

Βασίλης Κορκίδης
Πρόεδρος ΕΒΕΠ

Leave a Reply

Your email address will not be published.