Ένα γοητευτικό εικαστικό αφήγημα στην Οικία Άγγελου και Λητούς Κατακουζηνού, στο Σύνταγμα, παρουσιάζει από τις 15 Φεβρουαρίου η ζωγράφος Βιργινία Φιλιππούση. Στην ατομική έκθεσή της με τίτλο «Το Πράσινο δωμάτιο», που σχεδιάστηκε ειδικά για την Οικία Κατακουζηνού, η ζωγράφος «περιηγείται» με το έργο της ανάμεσα στους λαμπερούς οικοδεσπότες, τους στενούς φίλους και τους οικείους τους, ανάμεσα στα πνευματικά και τα υλικά κειμήλια, τις μνήμες και τις ιστορίες της οικίας. Που είναι, ταυτοχρόνως, οι άνθρωποι, οι μνήμες και τα κειμήλια της γενιάς του ’30, η οποία κατοίκησε και λάμπρυνε με την παρουσία της τα γαλάζια σαλόνια και τις ιδιωτικές πράσινες κάμαρες αυτού του μοναδικού αθηναϊκού αστικού διαμερίσματος της λεωφόρου Αμαλίας.
Όπως σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η Βιργινία Φιλιππούση, όταν επισκέφτηκε πρώτη φορά το διαμέρισμα, πριν από περίπου οκτώ χρόνια, «έμεινε έκπληκτη από τη μαγική θέα και το λαμπρό φως που γέμιζε το σαλόνι. Πολύ γρήγορα κατάλαβα ότι αυτό που είναι μαγικό είναι το φως που πηγάζει από όσα βρίσκονται μέσα στο σπίτι, τα έργα τέχνης και τις ιστορίες των ανθρώπων που το επισκέφτηκαν, αντάλλαξαν σκέψεις και ιδέες και άφησαν πολύτιμη κληρονομιά στις επόμενες γενεές. Όταν ξεκίνησα να ζωγραφίζω θέματα που αφορούσαν στο σπίτι, χρησιμοποίησα απλά αναπαράσταση των χώρων, σιγά σιγά όμως με συνεπήρε η σκέψη ότι τα όμορφα σπίτια τα δημιουργούν οι όμορφοι άνθρωποι, εννοώντας φυσικά την εσωτερική ομορφιά τους».
Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας της έκθεσης, η επιμελήτρια της Οικίας Κατακουζηνού, μουσειολόγος Σοφία Ε. Πελοποννησίου-Βασιλάκου, βλέποντας τα προσχέδια κατά καιρούς και στη συνέχεια το κάθε έργο που ολοκληρωνόταν, άρχισε να ανακαλεί τις κουβέντες που είχε κάνει με τη Λητώ Κατακουζηνού για εκείνα τα χρόνια. «Και έτσι συνειδητοποίησα πόσο πολύ τα έργα αυτά μού θύμισαν την αλήθεια αυτών των ανθρώπων και την ομορφιά των πραγμάτων», τονίζει η ίδια.
Για την επιμελήτρια της έκθεσης, ιστορικό τέχνης Ίριδα Κρητικού, «Το Πράσινο Δωμάτιο» της Βιργινίας Φιλιππούση είναι «ένα πυκνά ιχνογραφημένο ψυχικό, πνευματικό και αισθητικό αφήγημα. Συγκλίνοντας με τρόπο αριστοτεχνικό το έσω και το έξω των σημειώσεων του νου με το μέσα και το έξω των οπτικών και των απτικών σημάνσεων της Οικίας, η ζωγράφος εφευρίσκει ένα αόρατο οργανικό συνεκτικό αυτοαναφορικό νήμα, που διατρέχει ουσιαστικά την ενότητα: Η Μυρτιώτισσα ή Θεώνη Δρακοπούλου και το σπάνιο γυναικείο άρωμα της γενιάς του ’30, ο Θεόφιλος, το Μουσείο Τεριάντ και η γενέθλια του δικού τους συνδετικού κρίκου Άγγελου Κατακουζηνού, Μυτιλήνη, από όπου έλκει την καταγωγή του και ο εκ μητρός προπάππους της ζωγράφου, ο Γιώργος Θεοτοκάς, το λευκοφορεμένο του Πέραν και η δική της γενέθλια Κωνσταντινούπολη, το σπίτι στην Αντιγόνη και τα καταγραφικά του τετράδια που ζωντανεύουν τις αόρατες κοινές φόδρες της ιστορίας, ο Γιώργος Σεφέρης, τα σημαίνοντα corpus των αναγνωσθέντων βιβλίων και οι αναμνήσεις της Σμύρνης, συναντώνται εδώ με τον φίλο των Κατακουζηνών και δάσκαλο της ζωγράφου Γιάννη Μόραλη, ψηλαφίζοντας μαζί με τη Λητώ τη στιλπνή φόρμα και το οικείο άρωμα που αναδίδουν οι ξαναζωγραφισμένες κάλες του εμβληματικού για την Οικία έργου του Γιάννη Τσαρούχη».
Η έκθεση στην Οικία Άγγελου και Λητούς Κατακουζηνού (Λεωφ. Βασ. Αμαλίας 4, Σύνταγμα) θα είναι επισκέψιμη, με ελεύθερη είσοδο, Δευτέρα 17 και 24 Φεβρουαρίου, Δευτέρα 9, 16, 23 και 30 Μαρτίου και Δευτέρα 6 και 27 Απριλίου, από τις 16:30 έως τις 18:30.
Leave a Reply