Με τον ‘φακό’ του στραμμένο στις γυναίκες σκηνοθέτιδες, στις πολιτικές ταινίες και τις δημιουργίες από τις τέσσερις γωνιές του κόσμου, το φεστιβάλ κινηματογραφου του Βερολίνου, επιδιώκει να εστιάσει στο θέμα της “διαφορετικότητας”, ο διάλογος γύρω από το οποίο έχει αρχίσει να θέτει σε αμφισβήτηση πολλές από τις πρακτικές στον κόσμο της ‘μεγάλης οθόνης’.
Μετά τις επικρίσεις κατά των βραβείων Bafta και των Όσκαρ για αδιαφορία απέναντι στις σκηνοθέτιδες και τους μαύρους καλλιτέχνες, η διάσημη Berlinale, το πρώτο χρονολογικά ετήσιο φεστιβάλ στην Ευρώπη, πριν τις Κάννες και τη Βενετία, έχει δεσμευθεί πως στη διάρκεια της διεξαγωγής του (20 Φεβρουαρίου-1η Μαρτίου), θα δώσει την πρέπουσα σημασία στο θέμα αυτό.
“Φιλοδοξία μου είναι να προσφέρω μία πλατφόρμα από ταινίες. Θέλουμε να δώσουμε χώρο στην διαφορετικότητα” στην 7η Τεχνη, τόνισε ο Κάρλο Σάτριαν, που μαζί με την Ολλανδή Μαριέτ Ρίσενμπεκ συνδιευθύνει το αξιόλογο Φεστιβάλ, αντικαθιστώντας τον Γερμανό Ντίτερ Γκόσκλικ που κράτησε τα ηνία του για 18 χρόνια.
Περίπου 340 ταινίες έχουν επιλεγεί φέτος για να προβληθούν, με το 37,9% εξ αυτών να υπογράφονται από γυναίκες. Από τις 18 ταινίες που στο διαγωνιστικό του τμήμα θα διεκδικήσουν τη Χρυσή Άρκτο, στις έξι υπογράφουν ή συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία γυναίκες. Βέβαια, ο αριθμός αυτός είναι κατώτερος του περσινού, όπου με το 45% των ταινιών να υπογράφονται από γυναίκες ήταν ένα ρεκόρ στην ιστορία της Μπερλινάλε, είναι όμως αναντίρρητα υψηλότερος από αυτόν των γυναικείων συμμετοχών στις Κάννες και πολύ ανώτερος αυτού της Βενετίας, όπου μόλις δύο γυναίκες σκηνοθέτιδες περιλαμβάνονται μεταξύ των 21 σκηνοθετών που διαγωνίζονται.
Εν μέσω της διαμάχης γύρω από τον κυρίαρχο σεξισμό και την έλλειψη εκπροσώπησης των γυναικών, η Μπερλινάλε το 2019 υπέγραψε μνημόνιο ισοτιμίας μεταξύ γυναικών και ανδρών, όπως ισχύει και σε άλλα μεγάλα φεστιβάλ.
“Έξι ταινίες δεν είναι ακριβώς ισοτιμία, όμως είναι μία καλή προοπτική για το μέλλον”, δήλωσε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Κάρλο Σάτριαν, παρουσιάζοντας στα τέλη Ιανουαρίου τις επιλογές του. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η νέα δημιουργία της Αμερικανίδας ηγερίας του ανεξάρτητου κινηματογράφου Κέλι Ράιχαρντ “First Cow”, η νέα ταινία της Βρετανίδας Σάλι Πότερ “Οι δρόμοι που δεν πήραμε” ((“The Roads not taken”), με τους Χαβιέρ Μπαρδέμ,Έλε Φάνινγκ και Σάλμα Χάγεκ. Παράλληλα, στην Μπερλινάλε θα τιμηθεί για το σύνολο της σταδιοδρομίας της με Χρυσή Άρτο και η Βρετανίδα ηθοποιός Έλεν Μίρεν.
Ανάμεσα στις δυνατές στιγμές ενός φεστιβάλ με παραδοσιακά ισχυρό πολιτικό χαρακτήρα θα είναι και η αναμενόμενη παρουσία της Χίλαρι Κλίντον, στο πλαίσιο της προβολης ενός ντοκιμαντέρ σε συνέχειες για την ίδια, όπως και η συμμετοχή της ηθοποιού Κέιτ Μπλάνσετ, μίας προβεβλημένης εκπροσώπου του κινήματος Time’s Up, που στα πρότυπα του #MeToo προασπίζεται τα δικαιώματα των γυναικών στον τομέα του θεάματος.
Στο πρόγραμμα των προβολών, ο Ουκρανός σκηνοθέτης Ολέγκ Σεντσόφ, που είχε περάσει πέντε χρόνια στη φυλακή, θα παρουσιάσει την ταινία του “Αριθμοί”, που αντλεί έμπνευση από την εμπειρία του αυτή, ενώ θα προβληθούν (η μία στο διαγωνιστικό τμήμα) και δύο ταινίες της ιδιαίτερα αμφιλεγόμενης κινηματογραφικής εμπειρίας DAU, που πέρυσι πρότεινε στους Παριζιάνους μία προσωμοίωση ζωής στην καθημερινότητα της Σοβιετικής Ένωσης .
Στο διαγωνιστικό τμήμα για τη Χρυσή Άρκτο θα βρίσκεται επίσης και η νέα ταινία του Ιρανού Μοχαμάντ Ρασούλοφ (“There is no evil”), , που έχει απαγορευθεί στη χώρα του, μία βραζιλιάνικη ταινία για τη σκλαβιά ‘Όλοι οι Νεκροί’ (Todos os mortos) κι ένα ντοκιμαντέρ του Ρίτι Πάνχ, που έχει αφιερώσει το έργο του στη γενοκοτονία της Καμπότζης με τίτλο “Ακτινοβολημένοι” .
“Εάν κυριαρχούν οι σκοτεινοί τόνοι είναι γιατί οι ταινίες που επιλέξαμε έχουν την τάση να κοιτάζουν χωρίς παρωπίδες το παρόν. Όχι για να προκαλέσουν πόνο, αλλά γιατί θέλουν να μας ανοίξουν τα μάτια”, τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ.
Την αποστολή για την απόφαση σχετικά με το ποιός θα είναι ο νικητής της φετινής Μπερλινάλε, που θα πάρει από την επιτροπή τη σκυτάλη στα βραβεία μετά την περσινή βράβευση του Ισραηλινού Ναβάντ Λαπίντ για τα ‘Συνώνυμα”, έχει αναλάβει ο Βρετανός ηθοποιός Τζέρεμι Άιρονς, ως πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Σε αυτήν θα τον πλαισιώνουν η Γαλλίδα ηθοποιός Μπερενίς Μπεζό, ο Ιταλός Λούκα Μαρινέλι, ο αμερικανός κινηματογραφιστής Κένεθ Λόνεργκαν και ο Βραζιλιάνος Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιου (που είχε βραβευθεί στις Κάννες για την ταινία του ‘Bacurau’).
Με γνώμονα την προσέλκυση του νεαρού κινηματογραφόφιλου κοινού, η Μπερλινάλε έχει ετοιμάσει μία σειρά φιλόδοξων προβολών, όπως η τελευταία δημιουργία της Pixar, “Στον δρόμο” που θα προβληθεί στις αίθουσες στις αρχές Μαρτίου, ενώ οι θεατές της θα πάρουν μία πρόγευση της πολυαναμενόμενης νέας παραγωγής του Netflix, το “The Eddy” του Νταμιέν Σαζέλ.
Leave a Reply